A Zippo története

Bemutatkozás

A Zippo Manufacturing Company története az emberek története. Az alapítótól, George G. Blaisdelltől a Zippo számos alkalmazottán át, a vásárlókig és a gyűjtőkig, akik mind létfontosságú szerepet játszottak a cég gazdag történelmében. Hűségük és elhivatottságuk tette Zippót Amerika egyik legnagyobb és legismertebb ikonjává.

 

1930-as évek

A Zippo története az 1930-as évek elején kezdődik, a Pennsylvania állambeli Bradfordban található Bradford Country Clubban. Blaisdell úr végignézte, ahogy egy barátja kínosan küzd egy nehézkes, osztrák gyártmányú öngyújtó használatával. Blaisdell úr megfigyelte, hogy az öngyújtó az egyedi kialakításának köszönhetően még szélben is jól működött, de a megjelenés és a kialakítás nem praktikus és hatékony. Az öngyújtó működtetéséhez két kézre volt szükség, vékony fémfelülete pedig könnyen behorpadt.

1932 végén Blaisdell úr úgy döntött, hogy rekonstruálja az osztrák öngyújtót. Készített egy kis téglalap alakú tokot, és egy zsanérral ráerősítette a fedelet. Megőrizte a kémény kialakítását, amely védte a lángot. Az eredmény egy tetszetős öngyújtó lett, amely egy kézzel is könnyen kezelhető volt.  A „Zippo” nevet Blaisdell úr találta ki. Tetszett neki a „cipzár” szó hangzása, így variációkat alakított ki a szóból, mígnem megtalálta a „Zippo”-t, amelynek „modern” hangzása van.

 

SZEREZZE MEG 1935 REPLICA ÖNGYÚJTÓINK EGYIKÉT

 

Az új zseböngyújtó darabonként 1,95 dollárért kelt el, és Mr. Blaisdell, ma már híres, feltétel nélküli, élettartamra szóló garanciája biztosította, hogy – „Működik, vagy ingyen megjavítjuk.” Az eredeti Zippo szabadalom iránti kérelmet 1934. május 17-én nyújtották be. A 2032695 számú szabadalmat 1936. március 3-án adták át. Az első Zippo zseböngyújtó, amelyet 1933-ban gyártottak, a bradfordi Zippo/Case Múzeumban látható.

A 30-as évek közepén a Kendall Refining Company Bradfordban 500 darab Zippo öngyújtót rendelt meg. Úgy gondolják, hogy ezek az öngyújtók az első cég által reklámozott, a Zippo által gyártott öngyújtók, és nagyra értékelt gyűjtői darabok.

 

1940-es évek

A második világháború mély hatást gyakorolt Zippóra. Amikor Amerika 1941-ben belépett a háborúba, a Zippo beszüntette a fogyasztói piacokra szánt öngyújtóinak gyártását, és az összes gyártási tevékenységét az Egyesült Államok hadseregének szentelte. Ez a kezdeményezés vezetett a acéltokos jellegzetes, fekete, rücskös felületű "black crackle"  Zippo öngyújtó gyártásához. Az a tény, hogy több millió amerikai katona vitte az öngyújtót a csatába, jelentős katalizátor volt abban, hogy Zippo amerikai ikonná váljon az egész világon. A katonai piac ellátása az teljes üzemi termelést eredményezett, és lehetővé tette, hogy a Zippo pénzügyileg megerősödjön, és életképes vállalattá váljon. 

A háború végén, 1945-ben Zippo visszatért az öngyújtók értékesítéséhez a békebeli Amerikában, és újraindította az öngyújtók gyártását a fogyasztói piac számára. Mr. Blaisdell lelkes promóterként olyan autóval akart útra kelni, ami úgy nézett ki, mint egy Zippo öngyújtó, és 1947-ben megszületett a Zippo Autó.

Historic Zippo Car

1950-es évek

1950. augusztus 1-jén a Zippo kiadta második szabadalmát, 2517191-es számmal. A Zippo öngyújtó kialakítása alapvetően a mai napig változatlan marad, kisebb fejlesztésekkel.

Az 50-es évek közepétől minden Zippo öngyújtó aljára dátumkód került. Az eredeti cél a minőségellenőrzés volt, de a kódok felbecsülhetetlen értékű eszközzé váltak a gyűjtők számára.

1956-ban a Zippo piacra dobta a Slim öngyújtót, ami jelentős mérföldkő volt. A Zippo öngyújtónak ezt a valamivel kisebb változatát úgy tervezték, hogy vonzó legyen a nők számára, de nagy meglepetésére a férfiak számára is vonzó volt.

 

1960-as évek

Az 1960-as években a koncertlátogatók elkezdték felemelni a Zippo lángját kedvenc előadóik tiszteletére, ezt a gesztust később „Zippo-pillanatnak” nevezték el.

1962-ben a Zippo elkészítette első olyan termékét, amely nem öngyújtó volt. Az acélből készült zsebmérőszalag a híres öngyújtóra hasonlított. Az 1960-as évek óta további elemeket adtak hozzá és töröltek a Zippo kínálatból. Ezek közül sok elsősorban a promóciós termékek voltak, ideértve a kulcstartókat, toll és ceruza készleteket és a ZipLight zseblámpát.

 

1970-es évek

Mr. Blaisdell 1978. október 3-án hunyt el. Nemcsak a Zippo öngyújtó feltalálása miatt emlékeznek rá, hanem nagylelkűsége és kedves lelkülete miatt is. Halála után lányai, Harriett B. Wick és Sarah B. Dorn örökölték a vállalkozást.

Az 1970-es években a Zippo elkezdett terjeszkedni a tengerentúli piacokra.

 

Drawing of Mr. Blaisdell

1980-as évek

Az 1980-as években a cég a Blaisdell család hat tagjának, köztük Blaisdell úr lányainak és unokáinak tulajdonában volt.

 

1990-es évek

1993-ban a Zippo felvásárolta a W.R. Case & Sons Cutlery Company-t. A Case gazdag öröksége az 1889-es alapításkor kezdődött. A cég 1905-ben Bradfordba költözött. A Case prémium minőségű, kézzel készített késeket gyárt, beleértve a hagyományos összecsukható zsebkéseket és a rögzített pengéjű sportkéseket, valamint a limitált kiadású emléktárgyakat és gyűjthető tárgyakat.

A Zippo/Case Múzeum 1997 júliusában nyílt meg. A közel 1400 négyzetméteres létesítményben bolt és múzeum is található. Itt található a világhírű Zippo Repair Clinic is, ahol a látogatók megtekinthetik a javítási folyamatot. 

 

2000-es évek

2002 őszén a Zippo megszerezte a Zippo öngyújtó formájának védjegybejegyzését. Ez jelentős mérföldkő volt a márka hamisítókkal szembeni védelmében.

Szintén a 2000-es évek elején a Zippo piacra dobta az első Zippo MPL®, multifunkciós gyújtót, amely utántölthető.

 

SZEREZZE MEG MULTIFUNKCIÓS GYÚJTÓINK EGYIKÉT

 

2010-es évek

2010 februárjában a Zippo megvásárolta a Ronson márkájú öngyújtókat és a Ronsonol márkájú töltőfolyadékot.

2010-ben a cég bemutatott egy teljesen fém kézmelegítőt, ezzel piacra dobta a Zippo Outdoor termékcsaládot. A kézmelegítő Zippo prémium töltőfolyadékkal működik, és hosszabb ideig biztosít állandó hőforrást, mint bármely más termék a piacon.

A Zippo folyamatos terjeszkedése a tengerentúli piacokon, különösen Indiában és Kínában, valamint az erős belföldi eladások rekordszintű eladásnövekedést eredményeztek 2011-ben és 2012-ben.

2011-ben a Zippo Outdoor termékválasztéka egy vészhelyzetben is használható tűzgyújtókészlettel és egy hajlékony nyakú gyújtóval bővült.

2012-ben, a 80. évforduló idején a Zippo gyártása meghaladta a mérföldkőnek számító 500 milliomodik öngyújtót.

Szintén 2012-ben a Zippo/Case Múzeumot átalakították, hogy jobban tükrözze a Zippo márkát. A modern dizájn gazdag és rücskös textúrák, például bőr és tégla kombinációját, valamint a vintage műalkotások és az lifestyle fotózás keverékét jeleníti meg.

2013-ban a Zippo piacra dobta a robusztus Zippo márkájú kempingfelszerelések és tűzgyújtási kiegészítők sorozatát.

 

MA

Ma George B. Duke, Mr. Blaisdell unokája a Zippo egyetlen tulajdonosa és igazgatótanácsának elnöke. Mark Paup a cég elnök-vezérigazgatója.

A Zippo szerágazó termékcsaládja folyamatosan bővül, és most már öngyújtó kiegészítőket, butánnal működő multifunkciós gyújtókat, férfi és női illatokat, életmód-kiegészítőket, szemüvegeket és a szabadtér szerelmesei számára készült termékeket tartalmaz.

Sok Zippo gyűjtő van szerte a világon. Lelkük és a márka iránti elkötelezettségük páratlan. A gyűjtői élmény fokozása érdekében a Zippo gyűjtői klubok szerte a világon találkozókat és egyéb rendezvényeket tartanak egész évben.

A vállalatok világszerte továbbra is használják a Zippo öngyújtókat reklám- és promóciós eszközként. Ezek az öngyújtók továbbra is a gyűjtők kedvencei közé tartoznak.

A gyűjtésre talán az egyik legnagyobb hatással Zippo a pop kultúrához, Hollywoodhoz, a Broadwayhez és a zeneiparhoz fűződő kapcsolatai vannak. A Zippo öngyújtó az évek során több mint 2000 filmben, színpadi darabban és televíziós műsorban szerepelt. A Zippo öngyújtók olyan változatos produkciókban „szerepeltek”, mint az „I Love Lucy”, „The X-Men” és a „Hairspray – the Musical”. Az öngyújtó gyakran kulcsfontosságú kellék, amelyet eszközként használnak a cselekmény előremozdítására vagy az ábrázolt karakter személyiségének vagy az adott korszak tükrözésére. A híres Zippo „click” hangját dalokban is felhasználták, maguk az öngyújtók pedig az albumborítókon szerepeltek, a rockerek bőrére tetoválták, és a Rolling Stone fotózásain használták őket.

Egy olyan világban, ahol a legtöbb termék egyszerűen eldobható vagy korlátozott garanciával kapható, a Zippo öngyújtó továbbra is a híres, élettartamra szóló garanciával rendelkezik. Több mint 85 év alatt senki sem költött egy forintot sem Zippo öngyújtó mechanikai javítására, függetlenül az öngyújtó korától vagy állapotától. A Zippo öngyújtó beépült az amerikai kultúrába, és a tartósság és a megbízhatóság globális ikonja.